Identyfikacja wizualna jako element budowania wizerunku osobistego cz.2

wizytowka - moja identyfikacja wizualna

Dzisiejszy wpis jest drugim z cyklu świadomego budowania wizerunku osobistego. Identyfikacja wizualna to bardzo ważny element świadomej marki. Zachęcam jednak najpierw do przeczytania części pierwszej, która jest wstępem do kolejnych rozważań. Mówię w nim o tym od czego należy zacząć budowanie wizerunku oraz jakich narzędzi używać.

Dzisiaj skupimy się na systemie identyfikacji wizualnej. Czym jest i jak ją wykorzystać do budowania swojego wizerunku. Długo szukałam idealnej definicji tego pojęcia. Identyfikacja wizualna ma dla mnie szczególne znaczenie, ponieważ w ciągu kilku sekund wywołuje we mnie określone uczucia.

Definicje systemu identyfikacji wizualnej według różnych źródeł :

Identyfikacja wizualna – zestaw symboli, znaków, kolorów, materiałów, które wyróżniają i pozwalają na identyfikację firmy w otoczeniu. Wśród zasad przyświecających profesjonalnemu tworzeniu systemu identyfikacji wizualnej znajdują się: zgodność ze specyfiką działania firmy, spójność, rozpoznawalność, oryginalność, i inne. (źródło: Media i Marketing Polska (DT))

 

Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity, visual identity) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. (źródło: Wikipedia)

 

Identyfikacja wizualna to graficzne przedstawienie Ciebie i Twojej firmy. Spójne we wszystkich elementach pokazywanych otoczeniu. Umiejętnie zaprojektowana przekaże światu kim jesteś, co oferujesz i jakie doznania z tym gwarantujesz. (źródło: moja własna definicja)

 

 

Tłumacząc powyższe definicje identyfikacja wizualna to działania zmierzające do tego aby się wyróżnić. Aby zapaść w pamięć obecnych i przyszłych kontrahentów. Ale również całego otoczenia, które będzie nas identyfikowało z tym co robimy. Pokazuje nas i naszą firmę za pomocą różnych symboli, takimi jacy jesteśmy – unikalnymi i wyjątkowymi. Bo każda z Was ma do zaoferowania światu coś niezwykłego. Musimy jednak to odkryć. Nie jest to proste o czym sama się przekonałam. Spotkałam jednak na swojej drodze wspaniałe kobiety mentorki i dzięki nim jestem teraz świadoma sama siebie, swoich umiejętności i możliwości. Przebyłam pewną drogę i stworzyłam proces, którym teraz się dzielę w formie programu „Moja marka marzeń”.

 

 

System identyfikacji wizualnej zaczyna się już od nazwy. Możemy budować nasz wizerunek posługując się nazwą firmy lub naszym imieniem i nazwiskiem (wówczas możesz natknąć się na nazwę personal branding). Jakie jest moje podejście do tego. Jeżeli Twoje dane osobowe są trudne do zapamiętania, lepszym rozwiązaniem jest znalezienie konkretnej nazwy dla swoich działań. Przykładem mogę być ja. Długie nazwisko dwuczłonowe Wyderka-Chodak. Ze względu na jego zabarwienie lekko komiczne, może łatwo wpadać w ucho, ja postawiłam jednak na nazwę Alltida.

Jak budują swój wizerunek różne kobiety. Przykłady:

Anna Urbańska

Kamila Rowińska

Monika Czaplicka

Alina Wajda

Kolejne składowe systemu identyfikacji wizualnej to: logo, rodzaj czcionki, kolorystyka, zdjęcia, wizytówki, grafika strony www, cover Facebooka, banery reklamowe, roll-upy, foldery, ulotki i cała masa materiałów, które Wam tylko podpowie wyobraźnia. To również wystrój wnętrza waszego biura czy ubiór pracowników. Każdy element musi być spójny ze sobą, pasować do naszej koncepcji i wywoływać te same uczucia.

Uwaga!!! Najważniejsza kwestia. Nie próbujcie samodzielnie zabierać się za identyfikację wizualną. W tej kwestii koniecznie zwróć się do eksperta. Po pierwsze do osoby sprawdzonej. Po drugie kieruj się instynktem przy wyborze. W swojej karierze zawodowej współpracowałam z wieloma grafikami. Dopiero po 12 latach znalazłam osobę, która rozumie mnie idealnie. Bezbłędnie odczytuje moje potrzeby i przekształca w cudowne projekty. Takiej współpracy Wam również życzę.

Aby pokazać Wam identyfikację od kulis zaprosiłam moją graficzkę, Anię Miłkowską z Studio by mum do krótkiego wywiadu.

  • Aniu powiedź nam jak wygląda przygotowanie do stworzenia Identyfikacji Wizualnej?

Aby stworzyć identyfikację wizualną potrzebny jest duży wkład pracy obu stron, zarówno właściciela marki jak i projektanta. Aby zlecić przygotowanie identyfikacji wizualnej własnej marki, należy skupić się na tym, co chcemy nią osiągnąć, jaka jest nasza grupa docelowa, w jakiej branży działamy. Kolejny krok to określenie stylistyki z jaką chcemy, aby była kojarzona nasza marka. Jakie ma budzić emocje. Warto również przejrzeć konkurencję – tę najbliższą, a także wiodące firmy działające w podobnej branży, ale na rynkach zachodnich. Zastanowić się na tym co nam się u nich podoba i dlaczego. Następnie przygotowuję razem z klientem tzw. brief, w którym zawieramy wszystkie ważne dla niego informacje. Również te dotyczące pochodzenia nazwy firmy, jej historii oraz założeń właściciela co do istnienia za 5 czy 10 lat. Wówczas nadchodzi czas na etap, który dla mnie jest najważniejszy, czyli tablica inspiracji. Jest to zbiór elementów, które oddają klimat i estetykę, z którą chcemy aby nasza firma była identyfikowana. Powinna ona zawierać grafiki bądź zdjęcia, które nam się podobają. Tworząc tablicę inspiracji najczęściej używam Pinterest, który dla mnie jest głównym źródłem inspiracji. Gdy już mamy określoną stylistykę, przychodzi moment na projektowanie. Najczęściej rozpoczynam pracę od czarno-białej wersji logo, później dopiero skupiam się na fontach, kolorystyce i materiałach identyfikacyjnych. Po ostatecznej akceptacji zamykam wszystko w księdze identyfikacji wizualnej.

  • A co to jest Księga Identyfikacji Wizualnej? Czy jest nam potrzebna?

Identyfikację wizualną wiele osób postrzega jako logo. Owszem, od tego się zaczyna, ale identyfikacja wizualna to coś więcej. Zawiera ona nie tylko logo, ale również zestawienie kolorów, fontów, tekstur czy ilustracji. Może ona określać także wygląd druków firmowych, materiałów promocyjnych, prezentacji, opakowań produktów, wystroju stoisk targowych czy aranżacji wnętrz siedziby firmy. To taki przewodnik po elementach identyfikujących firmę.  Dzięki niej wizerunek marki jest spójny i rozpoznawalny. Korporacje doskonale wiedzą o tym, że spójny wizerunek jest bardzo ważny, jednakże mniejsze firmy lub blogerzy nie zdają sobie z tego sprawy. A spójne elementy graficzne są bardzo istotne w budowaniu relacji z otoczeniem. Tworzą wizerunek profesjonalnej i godnej zaufania marki.

  • Dla kogo w takim razie jest System Identyfikacji Wizualnej?

Każda marka, która chce spójnie komunikować się z otoczeniem, powinna mieć swój system identyfikacji wizualnej. Celowo użyłam tutaj słowa marka, a nie firma, gdyż identyfikacja wizualna nie jest zarezerwowana tylko dla dużych firm. Powinny pamiętać o niej również małe i średnie działalności, blogi, fundacje czy osoby publiczne. Jeżeli chcemy być rozpoznawalni i świadomie budować nasz wizerunek.

  • Z jakimi zatem kosztami musimy się liczyć tworząc System Identyfikacji Wizualnej?

To trudne pytanie, gdyż identyfikacja wizualna firmy jest bardzo indywidualnym projektem. Inaczej podchodzi się do rebrandingu znanej marki, a zupełnie inaczej do stworzenia identyfikacji dla małej firmy rodzinnej. Nie mniej jednak każdy z tych projektów wymaga sporej ilości czasu, głównie na analizę firmy i jej otoczenia (grupy docelowej, konkurencji, misji, itp.) oraz przygotowanie koncepcji logo, których przy jednorazowym projekcie powstaje od kilku do kilkunastu. Zaprojektowanie logo i przygotowanie przemyślanej księgi znaku zajmuje średnio tydzień pracy. Do tego należy doliczyć kolejnych kilka dni na przygotowanie identyfikacji wizualnej: wizytówki, papier firmowy, teczki,  grafiki na Social Media, roll-upy, gadżety i inne elementy identyfikacji firmowej.

Na wycenę składa się wiele czynników oraz bardzo zróżnicowany zakres prac, które należy wykonać. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że każdy chciałby usłyszeć konkretne sumy. Myślę, że można przyjąć, że koszt z jakim trzeba się liczyć zlecając przygotowanie podstawowej identyfikacji wizualnej to 1000 zł. Jednakże ostateczna cena kształtuje się podczas rozmowy, w której dokładnie można omówić i doprecyzować potrzeby oraz rezultat jaki chcemy osiągnąć.

Mam nadzieję, że przybliżyłyśmy Wam nieco ten temat. Dziękuję Ani za poświęcony czas i zapraszam serdecznie na jej stronę www.studio.bymum.pl

Daj nam znać co Ty myślisz o inwestycji w Identyfikację Wizualną?

 

%d bloggers like this: