Zarządzanie sobą w czasie. Naukowe podwaliny.

Jeżeli zabierając się do realizacji zadań musisz poprzeć swoje działania naukową podbudową, mam dzisiaj dla Ciebie porcję wiedzy. Warto abyś zaznajomiła się z poniższymi zasadami, gdyż ułatwią Ci działania. Jeżeli już dawno je znasz potraktuj poniższy tekst jako przypomnienie.

  • Zasada Pareto – bardzo prosta, a zarazem ważna zasada. Nazwana od nazwiska włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto, który w 1906 roku odkrył, że 80% gruntów we Włoszech jest w rękach 20% populacji. Zasada ta zwana również zasadą 80/20, pojawia się niewiarygodnie często. Na przykład: 20% klientów, generuje 80% zysków, 20% pracy, generuje 80% wyniku, 20% firm na giełdzie, to 80% wartości wszystkich akcji. Zasada Pareto ułatwia zarządzanie sobą w czasie. Może pomóc podjąć decyzję na czym powinniśmy się skupić, a jakie elementy odrzucić, Już mówiłam, że nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego. Znając tę zasadę wiemy, że musimy skupić się na rzeczach i czynnościach, które przynoszą największe efekty. Zasady tej nie możemy  jednak wykorzystywać jako jedynej wyroczni. Prowadzi jednak do ważnych refleksji.

 

  • Diagramu Pareto. Jest to narzędzie pomagające graficznie przedstawić badany problem.
Diagram Pareto jest narzędziem umożliwiającym hierarchizacje czynników wpływających na badane zjawisko. Jest on graficznym obrazem, pokazującym zarówno względny, jak i bezwzględny rozkład rodzajów błędów, problemów lub ich przyczyn. Pozwala on przedstawić dane na wykresie kolumnowym z uwydatnieniem elementów dających największy wkład do problemu. Czytaj dalej…

 

  • Macierz Eisenhowera – jest to matryca sformułowana przez amerykańskiego generała, 34 prezydenta USA Dwighta Davida Eisenhowera.  Metoda ta opiera się na dwóch paradygmatach: ważności i pilności opisanych w 4 polach. Jest to jeden ze sposobów rozplanowania naszego czasu. Ma oczywiście swoje zalety i wady. Zaletą jest szybkość i łatwość klasyfikowania zadań. Wadą jest natomiast trudność wynikająca ze złego zaklasyfikowania czynności do odpowiedniej ćwiartki. W prosty sposób na czym polega dokładnie wykorzystanie tej macierz możesz zobaczyć tutaj . Mariusz Malinowski pokazuje również jak zastosować zasady tej macierzy w kalendarzu Google.

Macierz Eisenhowera

 

  • Technika Pomodoro – stworzona przez Włocha Francesco Cirillo. Nazwa natomiast pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Technika polega na koncentrowaniu się na jednym zadaniu przez 25 minut bez przerwy. Czego potrzebujesz do jej realizacji? Listy swoich zadań, którą dzielisz na kawałki, które można zrealizować w ciągu 25 minut. Następnie nastawiasz czasomierz i wykonujesz zadanie nie odrywając się od niego. Następnie robisz przerwę 5 minutową i znowu nastawiasz czasomierz, odhaczając poprzednie zadanie jako zrealizowane. Po realizacji 4 zadań robisz sobie dłuższą przerwę od 15 do 30 minut. Technika ta dyscyplinuje Ciebie i otoczenie. Brzmi nieźle, ale czy działa? Sprawdź sama.

Nie oszalejmy jednak i nie popadajmy teraz ze skrajności w skrajność. Zarządzanie sobą w czasie to ważna sprawa, ale powyższe zasady nie mogę zawładnąć naszym życiem. Uważam, że każdy z nas musi mieć chwile, takie po prostu bezproduktywne. Żeby zresetować się, a nawet nabrać siły do dalszych działań. Musimy działać z wyczuciem i nie dać się zwariować całą tą wiedzą na temat zarządzania. Czerpmy inspiracje z tych, którzy potrafią dobrze planować i organizować swój czas, ale nie są niewolnikami zegarka. Nie mają każdej chwili w ciągu dnia zaplanowanej i nie odhaczają każdej drobnej rzezy w kalendarzu czy telefonie. Zachowajmy jak we wszystkim umiar. Każdą wiedzę dostosujmy do siebie i swojego trybu życia. To w końcu my nim kierujemy. Jeżeli jesteśmy zadowoleni z tego w jaki sposób zarządzamy sobą w czasie, a co najważniejsze osiągamy nasze zamierzenia, nie musimy działać stricte według jakiś naukowych zasad. Jesteśmy Paniami własnego życia i czasu. Nie musimy być alfą i omegą we wszystkich aspektach, aby czuć się dobrze.

%d bloggers like this: